
O Wolfgangu Amadeuszu Mozarcie możemy zapewne powiedzieć bardzo dużo, doceniając jego ogromny i niesamowicie różnorodny wkład w dzieje muzyki klasycznej. Swoją twórczością, często wskazywał na coś nowego, wyznaczając tym samym pewne możliwości kompozytorskie dla innych. Jedną z takich dodatkowych ścieżek muzycznych otwartych przez Mozarta, było zwrócenie uwagi na klarnet i wykorzystanie go w muzyce koncertowej jako instrumentu solowego. Był on pierwszym kompozytorem, który w pełni wykorzystał klarnet na tej płaszczyźnie. Uczynił to najpierw w „Kwintecie klarnetowym A-dur”, a następnie „Koncercie klarnetowym” zapisanym w tej samej tonacji.
„Koncert klarnetowy A-dur” jest ostatnim koncertem instrumentalnym skomponowanym przez Mozarta, gdyż powstał na krótko przed jego śmiercią w roku 1791. Zyskał sobie miano jednej z najpiękniejszych kompozycji koncertowych Mozarta, dlatego spośród dwóch jego dzieł na klarnet, to właśnie „Koncert klarnetowy A-dur” wybraliśmy na radiowe spotkanie z muzyką mistrzów. Chociaż jak wskazują pierwsze szkice – koncert pomyślany był początkowo na nieużywany dziś rożek basetowy, to jednak w dziele świetnie wykorzystane są możliwości klarnetu. Można powiedzieć, że jakby „ze znawstwem” Mozart wydobywa w nim barwy dźwiękowe różnych rejestrów instrumentu, a szczególnie rejestru niskiego. Pozwala również, grającemu na klarnecie, rozwinąć bogatą skalę nastrojowego brzmienia, do czego klarnet nadaje się chyba najlepiej ze wszystkich instrumentów dętych.
Zapraszamy również do wysłuchania innych audycji z cyklu „Muzyka mistrzów”: